MENU +
Terug

Een landingspagina maken

 Een landingspagina maken

Wat is een landingspagina?

Voordat u een landingspagina gaat (of laat) maken, is het handig om te begrijpen wat een landingspagina is en waar u rekening mee moet houden. Een landingspagina is heel simpel gezegd een webpagina waarmee u meer bezoekers naar uw website probeert toe te trekken en/of uw bezoekers probeert over te halen tot een actie.

Uw website bevat veel informatie, maar het is de kunst om gerichte informatie te verstrekken voor uw doelgroep. Aangezien men via internet op elke willekeurige pagina van uw site binnen kan komen, moeten de pagina’s qua content op zichzelf staan. Richt u zich bij een landingspagina daarom op 1 onderwerp (zoals deze blog die gaat over het maken van een landingspagina) of op 1 actie.

Een goede landingspagina

Met een goede landingspagina haalt u meer uit uw website en kunt u een groter aantal potentiële klanten bereiken dan wel binnenhalen. Door te focussen op de juiste doelgroep is de kans groter dat hier een actie op volgt.

Bij het maken van een landingspagina dient u daarom altijd een doelgroep en de gewenste actie voor ogen te hebben. Het is uiteraard leuk om meer bezoekers op uw website te krijgen, maar zonder vervolgacties heeft het weinig effect. U wilt het liefst dat men een dienst of product afneemt of in ieder geval gebruikmaakt van uw contactformulier. Men spreekt dan, met een mooi woord, over de ‘conversie’.

Soorten landingspagina’s

De landingspagina’s zijn onder te verdelen in twee soorten. Te weten:

  • landingspagina’s voor zoekmachines;
  • landingspagina’s voor campagnes; denk hierbij aan AdWords, banners, online en offline promoties, etc.

Afhankelijk van het soort, zal de gewenste opzet van de pagina anders zijn.

Landingspagina voor zoekmachines

Een landingspagina voor zoekmachines (een SEO landingspagina) is gericht op het goed scoren in zoekresultaten om zodoende meer bezoekers van uw doelgroep aan te trekken.

Deze pagina’s zijn over het algemeen:

  • uitbreid opgezet;
  • onderverdeeld in duidelijke koppen;
  • toegespitst op 1 onderwerp;
  • SEO-gericht geschreven;
  • uniek qua content.

Met andere woorden, de pagina is volledig gericht op zoekmachine optimalisatie (SEO). Dat moet ook wel, aangezien de zoekmachines voor de enige toestroom van bezoekers zorgen.

Landingspagina’s voor zoekmachines zijn daarom ook onmisbaar voor een goede website. U wilt immers gevonden worden. Daarnaast is het een relatief goedkope manier voor het promoten van uw website. Het enige nadeel is dat u meer geduld moet hebben om resultaat te zien dan wanneer u bijvoorbeeld gebruikmaakt van AdWords. (binnenkort zal ik in een andere blogpost meer aandacht besteden aan AdWords)

Naast het hebben van een aantal goede landingspagina’s voor zoekmachines, raad ik echter wel aan om actief te blijven op uw site. Goede landingspagina’s zijn de basis, maar uw concurrenten zitten ook niet stil. Hoger scoren in Google is iets wat u moet verdienen door hard werken. Een aanrader is daarom om, naast aandacht te besteden aan de landingspagina’s, ook regelmatig nieuwe content toe te voegen aan uw site. Een mooi voorbeeld hiervan is het bijhouden van blogs over onderwerpen die betrekking hebben op uw diensten/producten.

Sterker nog, het is zelfs het overwegen waard om uw blog puur te gebruiken voor het maken van SEO landingspagina’s. Hierdoor kunt u de overige pagina’s van uw website kort en bondig houden, omdat de SEO op die pagina’s minder van belang is.

Om een beeld te krijgen van een goede zoekmachine geoptimaliseerde landingspagina, kunt u prima deze blog als voorbeeld gebruiken. Het voldoet aan alle eerder genoemde kenmerken van een SEO landingspagina en daarbij zijn die kenmerken ook prima uitgewerkt. 

Wat bij het maken van een SEO landingspagina verder zeker niet mag ontbreken, is het uitvoeren van een zoekwoordanalyse. Voordat u de landingspagina maakt, moet u weten op welke zoekwoorden u zich wilt richten. Op welke (relevante) woorden wordt veel gezocht en bij welke woorden heeft u weinig concurrentie?

Landingspagina voor campagnes

Bij landingspagina’s voor campagnes hoeft geen (of minder) rekening gehouden te worden met SEO. De bezoeker wordt immers via (betaalde) andere wegen naar de landingspagina geleid. Echter, dat maakt de content van deze pagina niet minder belangrijk. De webteksten moet de bezoeker stimuleren tot een actie.

Deze pagina’s zijn over het algemeen:

  • beknopt en bondig geschreven;
  • gericht op 1 onderwerp en actie.

Bij campagnes kunt u denken aan AdWords, maar bijvoorbeeld ook aan papieren of elektronische mailings. Aangezien Google niet (of minder) gestimuleerd hoeft te worden om deze pagina hoog te ranken, kan de content veel beknopter worden aangeboden, mits daardoor niet de kracht van de inhoud verloren gaat. Daarnaast wordt in het geval van mailings een groot gedeelte van de content al gedeeld voordat men naar de aangegeven webpagina gaat. Deze landingspagina’s zijn daarom erg doelgericht.

Hierbij kunt u denken aan het werven van nieuwe klanten door meteen door te verwijzen naar een inschrijfformulier of door duidelijk een knop weer te geven waarop men kan klikken om zich in te schrijven.

Landingspagina is af en nu?

De koptekst van dit stukje doet misschien anders vermoeden, maar de vraag is eigenlijk; is een landingspagina wel af? Zodra een landingspagina gemaakt is, wil dat niet zeggen dat de werkzaamheden eraan afgerond zijn. Het is een doorlopend proces.

Bij een SEO landingspagina dient u regelmatig (om de paar weken) te controleren wat de score in de zoekmachine (eigenlijk alleen Google) is. Van tevoren weet u niet op welke positie u met uw landingspagina in de zoekresultaten terechtkomt. Daar waar nodig kunt u vervolgens de pagina aanpassen om zodoende de score te verbeteren.

Bij landingspagina’s voor campagnes wilt u een zo hoog mogelijke conversie bereiken. Aan de hand van het aantal bezoekers van de pagina en het aantal dat uiteindelijk een vervolgactie onderneemt, kunt u zien of de conversie naar wens is. Zo niet, dan kunt u door het aanpassen van de landingspagina de bezoekers proberen te triggeren om een hogere conversie te behalen.

Kortom, blijvend aandacht besteden aan uw landingspagina’s is zeker niet overbodig. Het is zelfs zeer aan te raden.

Hulp nodig met uw landingspagina?

Een landingspagina maken is, kort samengevat, een kwestie van logisch nadenken, maar vergt ook geduld en inzicht. Neem er daarom de tijd voor en vraag hulp indien u er niet uitkomt. Een goede landingspagina loont altijd de moeite (en het geld).

Bent u al begonnen aan een landingspagina, maar bent u vastgelopen? Wilt u één of meerdere landingspagina’s maken, maar laat u het liever aan iemand anders over? Of heeft u hulp nodig met zoekwoordanalyse? Geen probleem! Ik help en adviseer u graag.

Heeft u nog vragen met betrekking tot het maken van een landingspagina of wilt u weten wat ik voor u kan betekenen? Neem dan gerust contact met mij op.

Reacties zijn gesloten.